Waarom val ik niet af? 4 redenen (eigenlijk maar 1)
waarom val ik niet af

Afvallen is voor een hoop mensen een frustrerende bezigheid. Een veel gehoorde wanhoopskreet is dan ook: “Waarom val ik niet af?”. FitBewust geeft je vier (mogelijke) redenen hiervoor, maar eigenlijk is het er maar één.

Waarom val ik niet af? Reden 1

Je hebt geen controle over wat je eet en drinkt

Als je echt gericht wil afslanken, dan ontkom je niet aan het bijhouden van wat je eet en drinkt. Dat kan heel rigoureus door bijvoorbeeld calorieën bij te houden en alles wat je nuttigt te noteren. Hoewel zeer effectief, vereist deze methode heel veel discipline en kost deze – met name in het begin – veel tijd. Niet iedereen heeft die tijd en energie en daarom is dit eigenlijk alleen weggelegd voor hele fanatieke (wedstrijd) sporters. Ben je hier niet consequent in, dan ligt onderrapportage op de loer en verlies je alsnog de controle.

Makkelijker is dan om een voedingsschema aan te houden waarop duidelijke richtlijnen staan waar je je aan moet houden. Maar ook dan zal je bij moeten houden hoe goed je je aan dit schema houdt, wil je niet de controle en het overzicht verliezen.

Natuurlijk kun je ook ‘gewoon’ gezondere keuzes maken en minder troep gaan eten en drinken. Deze leefstijlverandering is minder concreet en gericht, maar op de lange termijn wel goed vol te houden. Deze methode werkt meestal het beste bij stabiliseren. Het nadeel is dat je wel alert moet blijven op je voeding wil je niet langzaam weer terugglijden naar je oude gewicht.

Hoe je het ook went of keert. Als er geen controle is, ga je niet afslanken.

Waarom val ik niet af? Reden 2

Je bent je niet bewust van de energie die in voeding zit

Waarom val ik niet af? 4 redenen (eigenlijk maar 1) 3

Ik noem dit ook wel ‘energie-bewustzijn’. Voeding bevat calorieën. Hoe meer calorieën je tot je neemt, hoe kleiner de kans op afslanken en hoe groter de kans op dikker worden. Dat noemen we de energiebalans.

Heel veel mensen zijn zich niet bewust van hoeveel energie (calorieën) voeding bevat. Zo kan weinig eten heel veel calorieën bevatten – zoals bijvoorbeeld een reepje chocolade – en veel eten heel weinig calorieën. Denk hierbij aan groenten en salades. In het plaatje hierboven zie je een broodje hamburger en 2 appels. Het broodje hamburger is 459 calorieën. De twee appels 151 calorieën. Als je benieuwd bent naar hoeveel energie voeding bevat, dan kun je eens kijken naar de eetmeter van het voedingscentrum. Deze bevat een grote database waarin je bij kunt houden hoeveel calorieën en macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) voeding bevat.

Ook onderschat men de calorieën van wat men drinkt. Omdat drinken zelden vult en verzadigt, voelt het niet als dat het je vult, maar ondertussen heb je de calorieën wel binnen. Een goede tip is daarom om nul calorieën te drinken.

Waarom val ik niet af? Reden 3

Je blijft honger hebben

Als het lichaam voeding nodig heeft, geeft het hongersignalen af. Wanneer het lichaam voldoende voedingsstoffen binnen heeft, nemen deze signalen af. Helaas werkt dit wel met een vertraging, waardoor het slim is om nog even 5 minuten te wachten voordat je een tweede bord avondeten opschept. Maar desondanks blijven sommige mensen toch honger hebben.

Een reden hiervoor is dat het lichaam nog niet alle voedingsstoffen binnen heeft die het nodig heeft. En dan blijft deze het hongersignaal gewoon uitzenden. Dit ga je tegen door genoeg gevarieerd en voldoende eiwitten te eten. Dit laatste schiet er bij veel mensen in omdat men doorgaans eerder kiest voor snacks met weinig voedingsstoffen en/of eiwitten.

Eet dus gevarieerd en voldoende eiwit: minimaal 1,1 gram per kg lichaamsgewicht per dag – meer als je bezig bent met afslanken. Dit leidt vaak tot de verkeerde aanname dat eiwitten verzadigend werken. Dat doen ze over het algemeen niet, maar vaak is het eiwittekort aanvullen genoeg om het hongersignaal te stoppen. En dat is uiteindelijk waar het om gaat natuurlijk.

Trainen om af te slanken

Waarom val ik niet af? Reden 4

Je gebruikt sporten/trainen om af te slanken

Hierin kan ik heel simpel zijn. Sporten doe je voor je gezondheid, mentale welzijn, focus (wilskracht) en om eventueel in shape te komen. Maar je gebruikt het niet om calorieën te verbranden zodat je afvalt. Daarvoor is het bewezen te ineffectief. Sommigen gaan juist meer eten omdat ze hard gesport hebben, want ‘dat hebben ze verdiend’, maar iedereen gaat onbewust minder bewegen na een flinke training en het lichaam gaat automatisch minder calorieën verbranden. Dat is omdat het lichaam altijd streeft naar balans. Dit noemen we NEAT-compensatie. (Non-Exercise Activity Thermogenesis)

En zeg nou eerlijk: Om een gegeten banaan te verbranden moet je ongeveer een half uur op de crosstrainer staan. Wat is dan handiger qua tijd en moeite? 30 minuten crosstrainen of de banaan simpelweg niet eten?

Concluderend

Hier zijn dus vier redenen waarom je niet afvalt, maar eigenlijk is het er natuurlijk maar één: je krijgt teveel energie (calorieën) binnen. Wil je meer hulp en concrete handvaten in de strijd tegen de kilo’s? Vraag dan gerust een gratis intakegesprek aan, en dan kijken we samen wat voor jou de beste manier is om af te slanken.

FitBewust: Personal Training voor iedereen in:
Heemskerk
Beverwijk

19 oktober 2021

vertrouwen op immuunsysteem

Vertrouwen op je immuunsysteem? Waarom dan juist vaccineren slim is

waarom val ik niet af

Waarom val ik niet af? 4 redenen (eigenlijk maar 1)

Buikvet verbranden met oefeningen

Buikvet verbranden met oefeningen?

Zwanger trainen

Zwanger, training en voeding


Scroll naar top